AlphaZero maszyna która gra w szachy !

Tytuł wszystko wyjasnia :)

AlphaZero maszyna która gra w szachy !

Postby strateg1 » 2018-12-29, 17:34

:-) 8-)

AlphaZero. 8-)
Maszyna, która sama nauczyła się grać w szachy i której nie pokona już żaden człowiek
z onet dnia 29, 12, 2018r.

Być może będziemy musieli, choć niechętnie, zaakceptować fakt, że najbardziej twórcze rozgrywki szachowe będą od teraz rozgrywane przez maszyny. AlphaZero to przyszłość sztucznej inteligencji. W każdej dziedzinie życia, nie tylko w szachach - pisze Michał Kanarkiewicz*.
Templariusze grający w szachy (obraz nieznanego malarza z XIII w. z kolacji Alfonsa X Mądrego)Foto: © Creative Commons
Templariusze grający w szachy (obraz nieznanego malarza z XIII w. z kolacji Alfonsa X Mądrego)

AlphaZero to rewolucyjny program komputerowy, który sam nauczył się grać w szachy i wygrał starcie z najlepszym dotąd programem do gry w szachy
AlphaZero będzie niezwykle trudnym, być może niemożliwym do pokonania przeciwnikiem dla człowieka. Gra w szachy zmieniła się raz na zawsze
To także przyszłość sztucznej inteligencji, dla której szachy były jedynie laboratorium, a która za chwilę pojawi się w naszym codziennym życiu

Pod koniec XX w. byliśmy świadkami krótkiej historii meczów człowiek kontra maszyna. Krótkiej, ponieważ klęska Garri Kasparowa, ówczesnego mistrza świata, w starciu z programem Deep Blue w 1997 r. dowiodła, że rywalizacja człowieka z maszyną przestała mieć sens.

Tak właśnie tłumaczy to sam Garri na łamach pisma „Science”: w ostatnich mistrzostwach świata w szachach miesiąc temu Magnus Carlsen bronił tytułu przeciwko Fabiano Caruanie, ale nie była to rywalizacja pomiędzy dwoma najlepszymi graczami w szachy na świecie, lecz pomiędzy dwoma najlepszymi graczami w szachy wśród ludzi.

W pewnym momencie szachy stały się bowiem swoistym laboratorium, obszarem doświadczeń szczególnie cennym przy doskonaleniu maszyn. Skorzystała z tego należąca do Google firma DeepMind, która opracowała AlphaZero – szachowy silnik lepszy niż wszystkie inne.

AlphaZero to algorytm, program komputerowy, który został opracowany w celu osiągnięcia poziomu mistrzowskiego w grach w szachy, chińskie go i japońskie shogi.

5 grudnia 2017 r. zespół DeepMind wydał wersję AlphaZero, którą zaprogramowano, wykorzystując tylko i wyłącznie zasady gry w szachy, by następnie program zaczął uczyć się tej gry, grając przeciwko samemu sobie. Pierwszą partię AlphaZero rozegrał na podstawie całkowicie losowych ruchów. Pod koniec gry AlphaZero potrafił wykazać, iż strona przegrywająca wykonała posunięcia, które nie były najlepsze i że zwycięska strona grała lepiej.

AlphaZero wyciągnęła wnioski z pierwszej lekcji – jakość rozgrywki w grze drugiej była odrobinę lepsza od pierwszej. Dziewięć godzin i 44 mln partii szachowych później AlphaZero pokonała najsilniejszy program szachowy na świecie – Stockfish.

Sztuczna Inteligencja Google nie policzyła wcale większej liczby wariantów niż Stockfish. Wbrew obiegowej opinii to nie moc obliczeniowa wariantów decyduje o zwycięstwie w partii szachów.


Najlepsi gracze mają po prostu wysoce rozwiniętą intuicję szachową, która pozwala im się skupić na obliczeniach najbardziej optymalnych linii. I tak też było podczas meczu AlphaZero.


Stockfish przebadał 70 mln pozycji na sekundę, podczas gdy AlphaZero wykonał tylko około 0,1 proc. tej pracy, czyli analizował „zaledwie” 80 tys. pozycji na sekundę.

Różnica polega na tym, że AlphaZero redukuje ilość wariantów do policzenia. Rozważa tylko te, które są przyzwoite w oparciu o sieć planowania. Zakładając, że w każdym ruchu mamy do wyboru średnio trzy dobre możliwości, AlphaZero może przewidzieć siedem ruchów do przodu w ciągu minuty. Połączmy to z zastosowaniem instynktownej oceny pozycji i rzeczywiście mamy do czynienia z bardzo potężną sztuczną inteligencją.

Finalnie AlphaZero rozegrała 100 partii ze Stockfishem. Wygrała 28 z nich, 72 razy zremisowała i ani razu nie przegrała. Wynik meczów wywołał wielkie poruszenie wśród szachistów, ale także wśród naukowców zajmujących się sztuczną inteligencją.

Rezultat potyczek i fakt, że zaledwie kilka godzin wystarczyło AlphaZero do prześcignięcia Stockfisha, sprawiły, że dotychczasowe przekonanie o wyższości sposobu myślenia człowieka nad maszyną zostało mocno zachwiane. Zazwyczaj dumnie twierdzimy, że maszyny są „tylko od liczenia wariantów” i że „nie potrafią myśleć jak człowiek”. Specjaliści z DeepMind stworzyli nam godnego przeciwnika.

W przeciwieństwie do poprzedników AlphaZero nie jest odzwierciedleniem myśli programistów. Nie bazuje na mocy liczenia wariantów, ale wyciąga wnioski z poprzednio rozegranych partii. Nie jest kolejnym silnikiem, któremu twórcy zwiększyli moc obliczeniową, lecz wszechstronnie rozumiejącym grę szachistą.

Dotychczas silniki komputerowe oparte były na algorytmie minimax, który wybierał ruch dający największą przewagę niezależnie od ruchu przeciwnika. AlphaZero wykorzystuje natomiast Monte Carlo Tree Search (MCTS). Popularne Monte Carlo słynie z kasyn, więc nazwa ta wskazuje nam na związek z elementem losowym. W systemie MCTS AlphaZero przelicza losowe kombinacje i na podstawie szacunku końcowych wyników (zwycięstw, remisów i porażek) wybiera najlepszą dla siebie.

https://youtu.be/7L2sUGcOgh0

Zwycięstwo AlphaZero oznacza, że po raz pierwszy komputer nauczył się grać w szachy na najwyższym poziomie opierając się o obserwacje, jak robią to ludzie, a nie o maszynowe obliczenia. Bardzo możliwe, że silniki szachowe bedą ewoluowały w przyszłości i być może będziemy musieli, choć niechętnie, zaakceptować fakt, że najbardziej twórcze rozgrywki szachowe będą rozgrywane przez maszyny, tym bardziej że ich gra coraz częściej jest urzeczywistnieniem stwierdzenia: „Pracuj mądrzej, nie ciężej”.

Po błyskawicznym sukcesie AlphaZero wydaje się mało prawdopodobne, by Google było zainteresowane dalszym rozwojem szachowego projektu. Biorąc pod uwagę fakt, że przedsiębiorstwo przygotowało również sztuczną inteligencję dla go i shogi – gier bardziej skomplikowanych niż szachy – spodziewam się, że poszuka ambitniejszych wyzwań od tych związanych z szachownicą.

Z drugiej strony, sztuczna inteligencja przestaje być już tylko narzędziem i coraz częściej uznaje się ją za pełnoprawnego partnera do współpracy. Sztuczna inteligencja generuje informacje i wiedzę, którą każdy z nas może wykorzystać. Osiąga większą głębię i dorównuje naszej intuicji, co sprawia, że niemal na każdym polu możemy się od niej uczyć.

Choć AlphaZero może wywoływać w nas lęk i strach przed nieznanym, stoję na stanowisku, że można je zamienić w ekscytację, która towarzyszy również twórcom maszyny. I pomimo wielu obaw bliskie jest mi w tej kwestii spojrzenie Garri Kasparowa, który twierdzi, że zamiast walczyć przeciwko maszynom, lepiej stanąć z nimi po tej samej stronie.

Kto jak kto, ale Kasparow doskonale wie, jak to jest konkurować z maszyną.

*Michał Kanarkiewicz jest wykładowcą MBA, szachistą, trenerem, autorem książek i mówcą inspiracyjnym TEDx. Michał uczy myśleć strategicznie poprzez grę w szachy. Wykorzystuje strategie szachowych mistrzów do pokazywania sposobu, w jaki firma może urosnąć. Więcej informacji na

http://www.MichalKanarkiewicz.com. :-D
=>Stare Motory -> SHL,WFM,WSK,Komar,Romet,Jawa,MZ-ka, i inne => Kupię - Sprzedam - Wymienię ! Oraz ogrom części z epoki PRL.
User avatar
strateg1
 
Posts: 847
Joined: 2007-01-20, 16:58
Location: Rzeszów

Return to Sprawy rózne

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest